تشکیل میز گردشگری دینی در وزارت گردشگری

میز گردشگری دینی

۲۱ آذرماه سال ۱۴۰۰:

کشور عزیزمان ایران ظرفیت‌های بسیاری در موضوع اقلیت‌های دینی دارد. سال ۱۴۰۰ و پیرو کارگاه آموزشی که در سال‌های قبل آن با موضوع بازشناخت گردشگری دینی در ایران داشتم (لینک) بیشتر پیگیر راه اندازی یک کمیته‌ی متخصص با محوریت عنوان گردشگری دینی در سطح ملی بودم.

با مشورت و صحبت با مدیر کل میراث استان قم جناب آقای ارجمندی و جلسات متعدد برای ارائه موضوع گردشگری دینی؛ کلیات طرح میز گردشگری را خدمت دکتر شالبافیان معاون محترم وزارت گردشگری ارائه دادیم.

آنچه برایم مهم بود، رونق گردشگری دینی در سطح ملی مبتنی بر استانداردهای بین المللی بود. خدمت دوستان عرض کردم که اگر میز گردشگری دینی به سمت گردشگری مذهبی و یا زیارتی متمایل شود، انتظار این را نداشته باشید که اهداف آن محقق شود.

 

آنچه گفتم؛

اهم سرفصل هایی که در جلسه خدمت دکتر شالبافیان ارائه دادم:

  1. مقدمه:
  • نگرش جدید به مقوله گردشگری دینی در صنعت گردشگری (مستند به مقالات علمی)
  • تفاوت سنخ‌های همسو با موضوع گردشگری و ایمان
  • فعالیت و محصولات دیگر کشورها در موضوع گردشگری دینی
  1. ضرورت آمایش سرزمینی با موضوع گردشگری دینی و بهره‌مندی از اقلیت‌های دینی در ایران
  2. پژوهش، آموزش، مطالعات راهبردی و کاربردی در موضوع گردشگری دینی
  3. محصولات گردشگری دینی
  4. تشکیل میز گردشگری دینی، تشکیل کمیته کارشناسان گردشگری دینی (از اقلیتها)
  5. ارائه اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت

بعد از جلسه پست دکتر شالبافیان در پیجشان امیدآفرین و نویدبخش رویکرد جدید به مقوله گردشگری دینی بود.

 

پست دکتر شالبافیان:

نخستین جلسه میز #گردشگری_دینی را تشکیل دادم. آنچه برایم اهمیت دارد این است که با گردهم آوردن ظرفیت‌های #پژوهشی و اجرایی #بخش_خصوصی و دولتی فرصتی برای #گفتمان‌_سازی، بسترسازی و شکوفاسازی گردشگری دینی فراهم آوریم. تلاش برای ایجاد چارچوب مفهومی، توجه به الگوسازی، اولویت‌بندی موضوعات و نیز دستیابی به نقشه راه عینی و همچنین احصای الزامات و پیشنهادات، بخشی از دستاوردها و مصوبات این نشست به شمار می‌آید. هدف این است که با تداوم سلسله نشست‌های میز گردشگری دینی و همکاری با اشخاص حقوقی و حقیقی صاحبنظر در این زمینه گامی جدی به سوی شکوفایی یکی از فرصت‌های مطلوب در حوزه گردشگری کشور برداشته شود.
‌ سپاس از حضور و همراهی مهمانان گرانقدر؛ جناب آقایان: علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حجت‌الاسلام سید مصطفی میرفندرسکی رییس موسسه آوای فطرت و معنویت و نیز سایر مهمانان و همکاران محترم
#گردشگری #گردشگری_پایدار #ایران_باشکوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *