کارگاه آموزشی گردشگری دینی: نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران ۱۴۰۰

خرده بازارهای گردشگری دینی کجاست؟

گردشگری دینی؛ به چه نیش مارکت‌هایی را در ذیل توجه کنیم؟

نمایشگاه بین المللی گردشگری درتهران، همیشه بهانه‌ای برای ارائه آخرین دستاورهای مرتبط با حوزه گردشگری در کشور است.

در نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه بین المللی گردشگری به بازتعریف سنخ گردشگری دینی در کشور پرداخته بود.

توجه به این مساله ضروریست که این تعاریف نقش بسیار کلیدی در صنعت گردشگری دارند؛ این تعاریف مشخص و دقیق هستند که مقدمه‌ی ارائه محصولات گردشگری هستند. همین اصول در رابطه با گردشگری‌دینی هم اجرا می‌شود. اهم این موضوعات را در کارگاه آموزشی سال ۱۳۹۸ پیرامون مفاهیم گردشگری دینی بیان کرده بودم (لینک).

کارگاه آموزشی در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران (۱۴۰۰) بهانه‌ای بود تا برای علاقه‌مندان به مساله گردشگری دینی، نمونه‌ها و محصولات مرتبط با گردشگری دینی در دیگر کشورها را ارائه کنم.

اگر از گردشگری دینی در نگاهی نو و محصولاتی نوین صحبت میکنیم، آیا این مساله صرفا تئوری یست یا در عرصه عمل و اجرا نیز می توانیم نمونه‌های عینی از آن بیابیم.

در این کارگاه به نمونه محصولات بازارهای گردشگری دینی در دیگر کشورها اشاره کردم؛ کشورهای آسیایی و اروپایی در بازتعریف جامع از گردشگری دینی و بالتبع بازارسازی و مخاطب سازی آنها اشاره کردم. محصولاتی که پیاده سازی آنها در ایران کاردشواری نیست و می توان با ایجاد مقاصد مرتبط گام تازه‌ای در بازارهای گردشگری دینی برداریم.

محصولات گردشگری دینی در کشورهای پیشرو این صنعت صرفا در مقوله زیارت خلاصه نمی‌شود و ده‌ها محصول متنوع و درآمدزا در ذیل آن تعریف می‌شود.

در این بین، کشور اسپانیا با ارائه مقاصد و مسیرهای متعدد گردشگری دینی مرتبط با Comino De Santiago  راه نوینی را برای علاقه مندان به خرده بازارهای گردشگری دینی ارائه کرده است.

نگرش به سفرهای تحول آفرین در آینده‌ی گردشگری بسیار هویت ساز است. ارزش آفرینی و ژرفانگری یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری دینی است که در بسیاری از مقاصد آینده نگر مورد توجه قرار گرفته است و محصولات متنوع و متناسب با آن ارائه می کنند.

نتیجه:

این کارگاه آموزشی طلیعه‌ای بر محصولات گردشگری دینی در دیگر کشورهاست که می‌توان از آنها در ایران به خوبی استفاده کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *