موکبی برای گردشگران و مسافرانی که به کربلا نمی‌روند؛ فرودگاه بین المللی امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)؛ موکبی برای گردشگران خارجی و مسافرانی که به کربلا نمی روند.

سال ۱۳۹۶، به دعوت از مسئول موکب امام روح الله درفرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) راهی این فرودگاه شدم؛ برای انجام فعالیتی فرهنگی‌ ولی از جنسی متفاوت.

از ابتدای حضورم در موکب فرودگاه که با محوریت اربعین و خدمت رسانی به زائران حسینی بود، به فکر این بودم که برای مسافران غیر کربلایی و گردشگران خارجی که ایران را به مقاصد دیگر کشورها ترک می کنند، خاطره‌ی زیبا بسازم.
برای مسافران ترانزیتی که تا بحال به ایران سفر نکرده‌اند بتوانم دغدغه و علاقه‌مندی سفر به ایران را مهیا کنم و برای توریست‌هایی که ایران را ترک می‌کنند، آشنایی با آئین های عزاداری ایرانیان را مهیا کنم.

تصویر من از سال اولین فعالیت غرفه بین المللی فرودگاه، سال ۱۳۹۶

در فعالیت سال ۱۳۹۷، دست پر به فرودگاه رفتیم، سعی کردیم سیر نمایشگاهی، بروشور، بنر و دیگر محتواهای مورد نیاز را برای این ایام در فرودگاه تدارک ببینیم. تلاش کردیم متناسب با گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند تولید محتوا مناسب به زبان‌های مختلف داشته باشیم.

 فعالیت موسسه آوای فطرت در فرودگاه بین المللی سال ۱۳۹۸، گویای این موضوع است که بحمدالله  توانسته بودیم با توجه به ظرفیت موسسه، تولید محتوا خوبی داشته باشیم.

از سال ۱۴۰۰به موضوع QR توجه ویژه تری داشتیم، چراکه بصورت کاملا محسوسی گردشگران خارجی علاقه مند به دانلود فایل بروشورها و مطالعه آن در طول پرواز بودند و ما تلاش کردیم تمام مطالب را در قالب QR قرار دهیم تا گردشگران بتوانند به راحتی آن را دانلود کنند. (فعالیت در فرودگاه ۱۴۰۰)

تولید محتوا به ۸ زبان در قالب های مختلف با محوریت QR در موسسه آماده شده بود و از سال ۱۴۰۱ تمام تلاش خود را با محوریت گردشگران خارجی و مسافران ترانزیت معطوف کردیم. (لینک)

برای سال ۱۴۰۲، سیر نمایشگاهی به همراه QR به ۶ زبان آماده کرده بودیم و به حمد الهی، کاری متفاوت و نوآوری جدید در برپایی نمایشگاه اربعین بود.

چالش‌ها حضور در موکب بین المللی فرودگاه امام خمینی (ره)

برای گردشگران خارجی:

مهمترین چالش تولید محتوا مناسب است. البته که تولید محتوا در این عرصه، از بزرگترین چالش‌هاست. در موضوعات کلان گردشگری؛ آنچان که باید تولید محتوای مناسب نشده است چه رسد به موضوعاتی که مرتبط با حیطه‌ی دین و مذهب باشد.

تولید محتوایی در سطح و تراز بین المللی، به همراه ایده پردازی خلاقانه. درسال‌های گذشته موسسه آوای فطرت تلاش کرده است که هرساله نوآوری جدید برای تولید محتوا دیجیتال و چند رسانه داشته باشد. اساسا تولید محتوا جزو موضوعات هزینه بردار است خصوصا اگر در قالب طرح های گرافیکی و زبان ها مختلف باشد و نیازمند حمایت نهادهای متولی این امر است که متاسفانه تاکنون مورد توجه نبوده است.

موسسه آوای فطرت از تمام ظرفیت خود برای تولید محتوا مناسب در عرصه گردشگری استفاده است ولی بی تردید با حمایت نهادهای متولی می تواند نقش بسیار ویژه ای دراین عرصه ایفا نماید.

برای مسافران ترانزیت:

بعد از تولید محتوا، مقابله با چهره ای که رسانه ها از ایران ارائه داده اند، مهمترین چالش است. بسیاری از مسافران ترانزیت نسبت به ایران هیچ شناختی ندارند و نه تنها شناختین دارند، بلکه چهره‌ای متفاوت از واقعیت ایران در ذهن خود دارند که مانع سفر آنها به ایران است.

برای مسافران ایرانی:

 حضور یک روحانی در فرودگاه بین المللی امام خمینی ره، برای پروازهایی که به مقاصد غیر زیارتی هستند، خود به تنهایی چالش بزرگی است.

با توجه به آنکه غالبا کمتر از یک ساعت فرصت صحبت با افراد بود (زمان بوردینگ تا سوارشدن هواپیما) می بایست مختصر و مفید و به دور از حواشی سوالات و شبهات زیادی را پاسخگو باشیم. البته پاسخگویی نه به معنای توجیه کردن رفتارهای اشتباه، به معنای شفاف سازی ابعادی از موضوع که شاید کمتر بدانها توجه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *